Panik atak aniden ortaya çıkan, şiddetli korku ya da kaygı içeren bir durum olarak tarif edilir. Hastaların çoğu atak esnasında ölüm korkusu, aklını kaybetme, çıldıracakmış gibi olma, kalp krizi geçirme, nefes almakta zorlanma, kontrolü kaybetme, kusacakmış ya da bayılacakmış gibi olduklarını hissederler. Bu duygular kişide, atağın başladığı yerden hızla uzaklaşma isteğini kuvvetle uyandırabilir. Sık sık panik atak geçiren hastalar, atakların hayatlarında yaşadıkları en korkunç deneyim olduğunu ifade ederler. Panik atak hastalarının hastalıkları ile ilgili en zorlandıkları konu, hasta olmayanlara atak esnasında yaşadıklarını ve hissettiklerini tarif edebilmektir.

Ataklar tipik olarak aniden, beklenmedik ve önceden kestirilemeyen bir biçimde başlarlar. Aşikâr bir tetikleyici yoktur. Her ne kadar bu ataklar rastlantısal gibi gözükse de, o esnadaki ortamın dışı bir savaş ya da kaç reaksiyonun sonucu olabilmektedir. Ataklar esnasında kendini tehlikede hisseden vücut, korunmak amacıyla adrenalin başta olmak üzere birtakım stres hormonları salgılar. Geçirilen bir atak aslında sempatik sinir siteminin cevabıdır.

Aşağıdaki liste panik atak sırasında sık görülen ve tanı kriteri olarak kabul edilen semptomları içermektedir.

1. Çarpıntı, kalp sıkışması ya da nabzın hızlanması
  2. Terleme
  3. Titreme ya da sarsılma
  4. Nefes darlığı ya da boğulma hissi
  5. Tıkanma hissi
  6. Göğüs ağrısı ya da bu bölgede hissedilen rahatsızlık
  7. Bulantı ya da karın ağrısı
  8. Baş dönmesi, titreklik, sersemlik, ya da baygınlık
  9. Dereali zasyon (gerçek olmayan hisler) ya da depersonalizasyon (kendi ile ilişiği kopmuş)
  10. Kontrolü kaybetme ya da aklını yitirme korkusu
  11. Ölüm korkusu
  12. Paresteziler (uyuşma ya da karıncalanma hissi)
  13. Soğuk ya da sıcak basmaları

Panik atak, yukarıdaki semptomlardan 4 ya da daha fazlasının aniden, yoğun bir korku ve rahatsızlık hissi ile ortaya çıkması ve bu durumun 10 dakika içerisinde en üst seviyeye ulaşması ile tarif edilir. Ataklar kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Çoğunlukla ilk defa atak geçirenler kalp ya da sinir krizi geçirdiklerini sanıp acil servislere başvurabilirler.

Yapılan epidemiyolojik çalışmalarda kalıtımın panik atak hastalığına yatkınlıkta önemli bir faktör olduğu gösterilmiştir. Bununla birlikte bazı kişiler ailelerinde hiç panik atak hastası olmasa da bu hastalığa yakalana bilmektedirler. Bir dizi hastalığın (obsesif kompulsif bozukluk, post travmatik stres bozukluğu, hipoglisemi, hipertiroidizm, Wilson hastalığı, mitral valv prolapsusu, feokromasitoma, labirintitis, B vitamini eksikliği, tenia saginata enfestozu) panik atağı tetikleyebildiği gösterilmiştir. Çeşitli fobiler de panik atağı doğrudan başlatabilir. Önemli bir kişinin kaybı, bir ilişkinin sona ermesi, önemli yaşam değişiklikleri, kafein, nikotin gibi uyarıcılar da panik atağı başlatabilir. Bunların dışında birçok ilaç, hiperventilasyon sendromu, kronik alkol kullanımı, bazı kronik hastalıklar, kararsızlık, yanlış inanışlar, çok fazla ?eğer?li düşünmek gibi bazı psikolojik durumlar da panik atağa yol açabilmektedir.

Agorafobi kısaca açık alan korkusu olarak özetlenebilir. Asıl olarak panik atak hastalarının oluşabilecek herhangi bir alarm durumunda yardım alamayacaklarını düşünmeleri ve buna bağlı yardım alamayacaklarını düşündüleri o bölgeye gitmekten kaçınmaları yada öyle bir bölgede bulunmaktan şiddetli huzursuzluk duydukları bir durumdur. Tedavisi çoğu zaman eşlik ettiği panik atağın tedavisine paralellik gösterir.

Akupunktur birçok psikiyatrik kökenli rahatsızlığın tedavisinde olduğu gibi panik atak hastalığının tedavisinde de çok başarılıdır. Unutulmamalıdır ki akupunktur bir denge ve bioregülasyon tedavisidir. Yani kişide fiziki yada ruhsal yönden bozulan iç ahengi yeniden kurar, denge haline getirir. Bu bakış açısı ile akupunktur, panik atak hastalarında kuşku, endişe ve kaygı yönüne bozulan psikolojik dengeyi tekrar olması gereken yere getirir. Yapılan bilimsel çalışmalar göstermiştir ki akupunktur söz konusu etkiyi oluşturabilmek için vücuttaki bir takım kimyasalların kandaki seviyelerinde değişiklik yapar. Akupunktur tedavisi sonrasında kanda vücudun mutluluk ve haz alma sisteminin bir parçası olan endorfin, seratonin gibi kimyasalların arttığı gösterilmiştir. Yine akupunktur ile, vücuda stres ile baş etmesini ve endişe, kaygı verici durumlardan kurtulmasını sağlayan kortizol maddesinin salgılatılması mümkündür. Örneklerden de anlaşıldığı gibi akupunktur ile vücuda gerekli olan tüm kimyasallar adeta dışardan tedavi için gerekli bir ilaç alırmışçasına salgılatılır. Fakat akupunkturun ilaç tedavisine üstünlüğü, söz konusu kimyasalların vücut tarafından üretilmiş olması sebebi ile hem daha etkili hem de yan etkisinin olmamasıdır. Bu aktif kimyasal maddelerin ne miktardave ne süre ile salgılanacağı vücudun kendi kontrolü dahilinde olmaktadır.

Panik atak ve agorafobi, panik bozukluk, generalize anksiyete bozukluğu gibi panik atak benzeri hastalıkların tedavisinde gereği halinde ilaç tedavisi ve/veya psikoterapi akupunktur ile birlikte kullanılabilir. Farklı tedavi metodlarının birlikte kullanılmasının tedaviyi zayıflatıcı bir etkisi olmadığı gibi aksine daha güçlü bir terapotik etkinin ortaya çıkmasına imkan verir.

Panik atak ve benzeri hasatalıkların akupunktur ile tedavisi, akupunktur ile yapılan diğer tüm tedaviler gibi seanslar halinde yapılmaktadır. Tedavinin başında ilk 3 hafta, haftada 2?şer seans, takip eden 4 hafta boyunca da haftada 1?er seanstan toplam 10 seanslık 1 kür uygulanmaktadır. Hastalığın şiddetine göre haftalık seans sıklığı ve kür içerisindeki toplam seans sayısı ihtiyaç halinde arttırılabilmektedir. Yılda uygulancak bir yada iki kür akupunktur ilaç ihtiyacını azaltmakta hatta ortadan kaldırmaktadır.

(12.01.2012) Halim Ertemiz
Yaklaşık 8 yıldır panik atak hastasıydım. Başvurmadığım doktor, kullanamadığım ilaç kalmamıştı diyebilirim. Bütün tedavilere rağmen tam olarak iyileşemedim. Sıkıntılarım hastalığımın ilk başındaki kadar değildi ama yine beni rahtsız ediyordu. Bir yakınımın tavsiyesi üzerine Dr.Tolga Bey'e geldim. yaklaşık üç buçuk aylık bir tedavi sonucu artık hiç bir şikayetim yok diyebilirim. Ve de son bir aydır ilaçlarımı da azaltmaya başladık. Akupunkturu tüm Panik Atak hastalığı olanlara şiddetle tavsiye ederim.