Hipnoz, değişik bir "farkına varma" durumu olarak tanımlanabilir. Birey çevreden kontrollü bir şekilde ayrılır. Kendisine verilen bilgi, hiçbir şekilde eleştirilmeksizin merkezi sinir sistemine ulaşır. Bireyin dikkati, hipnotizör tarafından seçilen spesifik alana çekilir ve konsantre halinin devamlılığı sağlanır. Ayrıca, bireyin istenmeyen enformasyona karşı hassaslığı ve uyanıklığı da temin edilir. Trans durumu, kesif bir konsantre olma halidir. Fizyolojik ve operasyonel anlamda hipnoz, bireyin kendisi için hazırlanmış olan bir amaca ulaşması için, kesif bir konsantrasyona sahip olması ve onun uyanıklık halinde bazı değişimler yapılarak, kendine uyarılar verilmesi ve cevap alınmasıdır.

Klasik hipnoterapide genellikle hasta hipnoz altına alınmakta ve şikayetinin gerçek nedenini saptama yönünde, hastaya çeşitli sorular sorularak, bilinç altındaki sebepler araştırılıp, bulunup, bilince çıkartılmakta ve telkinler verilerek şikayet konusu olan hal ortadan kaldırılmakta, böylece hasta şifa bulmaktadır. Bu yöntem çeşitli sebeplerle zaman zaman eleştirilmiştir. Hastaların bilinçaltlarının hipnotizör karşısında tamamen savunmasız kalması söz konusu eleştirilerin başını çekmektedir.

Bilinçli Hipnoz yöntemi ise sınırlıdır. Çünkü şikayetlerinden kurtulmayı bilinçli olarak isteyenler bu yönteme alınmaktadır. Örneğin karısının hatırı için sigarayı bırakmak isteyen kişi bu metotdan yararlanamaz. Hasta kendi için, kendi sağlığı için sigarayı bırakmayı içten istemelidir. Hasta metodu tanıdıktan sorda, ona "Bilinçli" olarak inanırsa, inancı oranında bu yöntemden yararlanır. "Bakalım beni şikayetlerimden kurtarabilecekler mi?" diye değil, "Ben metotdan yararlanacağıma "Bilinçli" olarak inanıyorum. Kendi gayretime güveniyorum" diyebilmelidir. Kısaca kişi şikayetlerinden kurtulmayı samimi olarak istemeli ve metodu iyice tanıyıp ona inanmalıdır ki, ?Bilinçli Hipnoz" yönteminden yararlanabilsin.

Diğer önemli bir nokta da hastanın, hipnozitörün kendisinin iyileşmesi için sadece bir yardımcı olduğunu, temel olarak kendi kendisini iyileştireceğine inanması gerekmektedir. Yöntemin önemli bir diğer yönü de; hasta, kendisine verilecek telkinlerin, başlangıçta doktoruna bilinçli olarak söylediği şikayetleri olduğunu, kısaca verilen telkinlerin isteği doğrultusunda olduğunu, onların dışına çıkılmayacağının bilincine ermesidir. Doktorunun, bilinçaltına inme çabasında olmadığını ve hipnoz sırasında kendisine sorular sorulmayacağını bilir. Zira kendisine direkt telkinler verilecektir. Hasta bu telkinleri bilinçli olarak dinler ve hipnoz sırasında bilinçlidir. Öyle ki, hipnoz sırasında isteği dışında bir telkin verildiğinde, o telkini almayacak, reddedecektir. Örneğin, sigaradan kurtulma telkini alan bir hastaya, hiç alakası olmayan bir başka telkin verilirse, tansiyonun normal denilirse, hastanın böyle bir şikayeti olmadığı için, derhal reaksiyonda bulunacak, ya o anda hipnozdan çıkacak, "benim öyle bir derdim yok ki" diyecek veya sesini çıkartmayacaktır.

Başarılı bir hipnoz için gerekli şartlar   yukarı
Başarılı bir hipnoz için gereken şartlar çok çeşitlidir. Bunlar şöyle özetlenebilir:
1- Bireyin hipnozitöre güveni. Bu hipnozitörün prestijine ve vardığı güven duygusuna dayanır.
2- Hipnozu alabileceğine ikna. Bu, karşılıklı anlayışa bağlıdır.
3- Kuvvetli bir karşılıklı ilişki kurulması.
4- Fizyolojik sonuçlarından yararlanarak, psikolojik telkinin pekiştirilmesi.

Eğitim alanı: Sınav stresi, ders çalışma, konsantre olma
Psikoloji: Sigara bırakma, kilo verme, depresyon, panik atak, konuşma problemleri, alt ıslatma
Jinekoloji: Koitus korkusu, psikoseksüel problemler, menopoz şikayetleri, dismenore, gebelik korkusu, gebelik bulantı ve kusmaları, düşük yapma korkusu, ağrısız doğum.

Bir kişi istemediği halde hipnotize olabilir mi?
Hayır. Kişi ancak isterse hipnotize olabilir ve kendi ahlak anlayışına ters düşen hipnotik talimatları yerine getiremez.

Herkes hipnotize olabilir mi?
Eğer isterse olabilir. Yaklaşık, kişilerin % 80'i belirli bir ölçüde hipnotize olabilirler. Bu bireyin telkin alma derecesine bağlıdır. Kişilerin ancak % 25'i derin hipnoza girebilir.

Başarılı bir hipnoz için kişinin zekasının düşük olması mı gerek?
Tam tersine, çok zeki ve hayalgücü yönünde de zengin olanlar çok daha iyi hipnotize olurlar. Zeka geriliği olanlar ise hemen hemen hiç hipnotize olamazlar.

Hipnotizma zararlı mıdır?
Hayır. İyi eğitilmiş doktorlar tarafından uygulandığı sürece hiçbir tehlikesi yoktur.